מהו מוסך הסדר, כיצד הוא פועל מול חברות הביטוח, מה ההבדל בינו לבין מוסך יבואן ומוסך רחוב, כיצד נמדד הנזק, מה תפקידו של שמאי הרכב בפנייה למוסך ההסדר ואיך זה קשור לטיפול ברכב המוגדר "אובדן להלכה"
מוסך הסדר הוא במהותו רעיון מבריק, המשתלם לכל הצדדים המעורבים בו: הלקוחות, המוסך עצמו וחברת ביטוח.
בין חברת הביטוח למוסך מתקיים הסדר: החברה מעבירה לטיפול המוסך מספר רב של רכבי מבוטחים - ובתמורה המוסך מעניק להם טיפול איכותי, במחירים אטרקטיביים. הלקוח זוכה בעבודה איכותית, שקט נפשי ועלויות תיקון נוחות.
חשוב לציין: רבות מחברות הביטוח מוכנות להוזיל את הפוליסה או להעניק הטבות אחרות בתמורה להתחייבות מצד הלקוח, כי יפנה למוסך הסדר מהרשימה בתרחיש של תאונת דרכים והפעלת הביטוח. כל חברת ביטוח עובדת מול עשרות ואף מאות מוסכי הסדר, כך שהלקוח לא מאבד לחלוטין את הזכות לבחור במוסך המתאים לו.
מאחר ויש להם אינטרס ברור לשמור על קשרי עבודה עם חברת הביטוח, מוסכי הסדר מספקים ללקוחות עבודה באיכות טובה ושומרים על רמה מקצועית גבוהה.
אין לזלזל גם ביתרון הברור למבוטח מבחינת השקט הנפשי: הכנסת רכב למוסך הסדר פוטרת את בעל הרכב מכל עיסוק בתהליך או בתשלומים למוסך, למעט סכום ההשתתפות העצמית שנקבע מראש מול חברת הביטוח, בעת רכישת הפוליסה.
כמובן שהמבוטח רשאי לבחור מוסך פרטי בעצמו, אולם במקרה כזה העניינים עלולים להסתבך: המבוטח אמור להפקיד המחאה לפקודת המוסך - ולחכות לתוצאות התביעה מול חברת הביטוח. אם התביעה תתקבל, הלקוח ישלם למוסך, יציג חשבונית לחברת הביטוח ויקבל החזר. עם זאת, במקרים בהם אין הסכמה על המחיר או פרטי הטיפול בין המוסך לחברת הביטוח, הלקוח ייאלץ לתווך, לנווט בנבכי הניירת והבירוקרטיה, להביא את הצדדים להסכמה או לשלם את ההפרש מכיסו.
יתרון חשוב נוסף: מוסכי הסדר מחויבים, כחלק מדרישות פוליסת הביטוח, לספק רכב חלופי החל מיום התיקונים הראשון - יתרון המאפשר למבוטח להמשיך בשגרת חייו ללא דאגות מיותרות.
מוסכי ההסדר פתוחים, כמו רוב המוסכים, משעות הבוקר המוקדמות (7:00-8:00) עד שעות אחר הצהריים המאוחרות (17:00-18:00) ומטפלים בתיקון נזקי תאונות, תיקוני מכניקה, חשמל ומיזוג אוויר ברכב, תחזוקת רכב שוטפת ושירותי שמאות רכב (אשר עליהם נרחיב בהמשך). הם מהווים מרכיב מרכזי באחריות חברות הביטוח כלפי לקוחותיהן שרכשו ביטוח רכב צד ג' או מקיף.
בין מוסך מורשה למוסך רחוב
לצד מוסכי ההסדר קיימים סוגים נוספים של מוסכים לבחירת המבוטחים:
מוסך מורשה: מצוי תחת פיקוח משרד התחבורה ומחויב לסטנדרטיים בסיסיים כמו הצגת תעריפי תיקון, שקיפות בהצעות מחיר וקבלת אישור של הלקוח לפני תחילת העבודה. כל המוסכים המורשים חברים באיגוד המוסכים, כך שללקוחותיהם יש למי לפנות במקרים של צורך בהגשת תלונה. חשוב לדעת: כל מוסכי ההסדר הם מוסכים מורשים, אבל לא כל המוסכים המורשים הם מוסכי הסדר. כאשר לרשת מרכזי השירות של ממסי, המפעילה 8 מוסכים מורשים ברחבי הארץ, ומשמשת גם כמוסכי ההסדר של חברות הביטוח מנורה, הפניקס, איילון, מגדל, שומרה, ווישור, ביטוח ישיר.
מוסך יבואן: מוסך שהוסמך על ידי היבואן הרשמי של אחד ממותגי הרכב, ומפוקח על ידו. מוסכי יבואן אמנם נחשבים מקצועיים מאחר שהם מתמקדים בטיפול במספר מצומצם של דגמי רכב, אבל במקביל הם גם יקרים יותר מרוב המוסכים האחרים. בעיה נוספת עלולה להיות הפריסה של מוסכי היבואן, שתלויה בגודלו של היבואן. אם היבואן קטן או חדש, ייתכן בהחלט שייווצר קושי למצוא מוסך יבואן בסמוך לאזור מגוריו של המבוטח.
מוסך רחוב או מדרכה: מוסכים אשר אינם מצויים תחת פיקוח משרד התחבורה, אינם חברים באיגוד המוסכים ולא קיבלו הסמכה מיבואן רכב כלשהו. קשה להעריך האם הלקוח יקבל במוסכים כאלה טיפול מקצועי והוגן מבחינת איכות העבודה וחלקי החילוף. קשה גם להעריך מה יהיה התמחור במוסכים הללו.
תיקון רכב במוסך הסדר
כאשר רכב מבוטח בביטוח מקיף עובר תאונת דרכים וקיימת הסכמה מצד המבוטח לטיפול במוסך הסדר, מתבצעת הערכה משותפת של המוסך ושל חברת הביטוח בנוגע להיקף הנזק, מהות התיקון הנדרש ועלויות התיקון. מיד לאחר מכן - וזה יתרון גדול וחשוב - המוסך יכול להתחיל מיידית בתיקונים, מאחר שחברת הביטוח כבר אישרה את העלויות.
למבוטח נחסך בשלב זה הצורך לאתר, להשוות ולבחור הצעת מחיר. העבודה על הרכב מתבצעת במהירות וביעילות בין חברת הביטוח למוסך ההסדר, בעוד המבוטח נהנה ממחירים מוזלים, כמו גם שימוש בחלקים מקורים ואיכותיים בתיקון הרכב.
מוסכי הסדר מחויבים לעבוד בשקיפות מלאה מול חברות הביטוח, לשביעות רצונם המלאה של המבוטחים. חברות הביטוח מחייבות את המוסכים לעבור ביקורות שוטפות ולעמוד בתקני בקרת איכות. המוסכים נדרשים להתעדכן כל הזמן בשינויים ובמגמות החדשות בעולם, למשל בהשלכות חדירת הרכב החשמלי לשוק הרכב.
רשת מרכזי השירות של ממסי פועלים בחלוקה לשלוש מחלקות מרכזיות, שנועדו לתת מעטפת מקיפה ללקוח, מרגע כניסתו למרכז – מעבודת מכונאות לאחר תאונה או תקלה ועד לתיקוני צבע ופחחות להשלמת מראה הרכב לשביעות רצונו של הלקוח.
חשיבותו של שמאי הרכב
תהליך התיקון והערכת עלויות התיקון של הרכב מתחילים כמעט מיד לאחר התאונה, בטלפון הראשון של המבוטח לחברת הביטוח. מאחר שחברת הביטוח והמבוטח אינם מוסמכים לקבוע בעצמם מהו שווי הנזק, חברת הביטוח תציע למבוטח למנות שמאי רכב מורשה מטעמו או לבחור שמאי מורשה מרשימת השמאים בהסדר שלה. בשני המקרים, עלות העסקת השמאי תחול על חברת הביטוח.
שמאי הרכב, נדגיש, הוא הגורם המקצועי היחידי המוסמך להעריך מהו שווי הנזק לרכב, מה שווי השוק של הרכב הנפגע לפני ואחרי הפגיעה ומהן העלויות הנדרשות לתיקון. השמאי מבצע בדיקה של הרכב, מתעד נזקים ומכין דו"ח מפורט הנשלח לחברת הביטוח ומשמש אותה בקביעת סכום הפיצויים לבעל הרכב ובהחלטות הנדרשות בתיקון הרכב ו/או מכירתו.
בפנייה למוסך ההסדר שמאי הרכב מהווה את הגורם המרכזי והיחיד הקובע את שווי הנזק ועלויות התיקון. כאשר רבים מהשמאים, בין אם פרטיים ובין אם שמאים בהסדר, ממשיכים ומפקחים על התיקונים כדי להבטיח שיתבצעו בהתאם לדו"ח הנזק שהוציאו.
בכל מקרה, החלטות השמאי חשובות בכל תרחיש תאונה, אבל קריטיות ממש בשני מצבי נזק לרכב: "טוטאל-לוס" ו"אובדן להלכה". טוטאל-לוס או אובדן מוחלט הוא מצב שבו הערכת השמאי קובעת כי לרכב שהיה מעורב בתאונה נגרם נזק של יותר מ-60%. בתרחיש כזה, חברת הביטוח מחויבת להציע למבוטח פיצוי על פי שווי השוק של הרכב לפני התאונה. רישיון הרכב נמחק במשרד הרישוי, וחל איסור להעלות אותו שוב לכביש. חברת הביטוח מקבלת לידיה את הרכב ויכולה למכור את חלקיו, או לשלוח אותו למחזור מתכות.
במצב של "אובדן להלכה", לעומת זאת, הנזק לרכב מוערך ב-45%-59%. נזק בסדר גודל זה אמנם משאיר פתח לתיקון והחזרת הרכב לכביש, לרוב אין כדאיות כלכלית לתיקון כזה. באובדן להלכה רישיון הרכב לא נמחק, אבל השמאי ימליץ האם כדאי לתקן את הרכב או לא והמבוטח יחליט האם לנסות לתקן אותו או למכור את חלקיו כחלקי חילוף ולקבל את תמורתם.
בתרחיש של אובדן להלכה, מוסך ההסדר יכין הצעת תיקון לרכב ויעביר אותה לבעל הרכב ולחברת הביטוח. אם הוחלט לנסות לתקן את הרכב, מוסך ההסדר יטפל בניסיונות התיקון ובהמשך גם בסיוע ברישום הרכב במשרד הרישוי. מוסך ההסדר יכול לסייע גם אם יוחלט למכור את הרכב לחלקים.
לסיכום, פנייה למוסך הסדר היא החלטה חשובה ומתחייבת של מבוטחים בביטוח מקיף או ביטוח צד ג'.
ההחלטה עשויה להשתלם מכמה בחינות:
הוזלת עלויות מול חברת הביטוח.
קיצור משך התיקון.
הימנעות מבירוקרטיה, ניירת והכרח לתווך בין המוסך לחברת הביטוח.
פיקוח על איכות העבודה וטיב חלקי החילוף.
שקיפות מרבית בטיפול ברכב ובהצעת המחיר.
על כן, בחירה במוסך הסדר לטיפול ברכב לאחר תאונה תתברר ברוב המקרים כהחלטה נכונה, שקולה ומשתלמת.
Comments