top of page

כתבות

הרכב נעצר בשולי הדרך? המדריך המלא לתקלות ודרכי הפעולה הנדרשות

מהן התקלות הנפוצות שעלולות להשבית את רכבכם – ומהן פעולות החירום הנדרשות במקרה כזה? וגם: על מה חשוב להקפיד בעת ההמתנה לרכב שירותי דרך

 

הרכב שלכם דומם, מושבת, לא מניע? אמנם, זו לעולם אינה חוויה נעימה, גם לא בחניה הפרטית בביתכם או בחניה ברחוב בו אתם גרים, אבל רכב תקול בעיצומה של נסיעה בכביש הינו סיפור שונה לחלוטין, המעמיד אתכם ואת הנוסעים בסכנה ברורה ומיידית ומחייב התנהלות נחושה ושקולה מצדכם.

 

הרכב לא מניע

במקרים רבים, תקלה ברכב אינה משביתה אותו מיידית. תקר בגלגל, מיכל דלק כמעט ריק, תקלה במערכת ההיגוי או מנוע מעלה עשן - כל אלו לנו משאירים חלון זמן קצר וצר, שבו הרכב על סף עצירה אך ממשיך עדיין לנסוע. בשלב זה, כדאי לנסות - בזהירות המתחייבת ותוך מודעות לתנועה נגדית ונתיבים מקבילים – לכוון את הרכב ימינה, לשולי הכביש ולעצור אותו במקום בטוח.

אם הרכב נתקע באמצע הכביש ללא התראה מוקדמת, הפעילו מיד אורות חירום כדי לאותת לנהגים אחרים על מצבכם. אל תנסו להזיז בכוח את הרכב לצד הכביש, זו עלולה להיות פעולה מסוכנת בכבישים מהירים. אם הרכב תקול, מוטב לא להישאר בו באמצע הכביש. צאו מהרכב ותפסו מרחק ביטחון. אם מעורבים באירוע ילדים, השגיחו עליהם כל הזמן והרחיקו אותם מהכביש.  

הצלחתם לעצור בצד הדרך? הדליקו אורות חירום ולבשו אפוד זוהר. אם לא בטוח להישאר ברכב, צאו ממנו בזהירות מצדו הימני של הרכב והתמקמו מאחורי מעקה בטיחות, אם יש כזה במקום. לאחר מכן התקינו משולש אזהרה כ-100 מטרים מהרכב, כדי להתריע בפני נהגים אחרים המתקרבים במהירות. מיד אחר התקשרו למוקדי החירום, בראש ובראשונה למוקד 100 של המשטרה – ודווחו על האירוע.

בשלב זה, לאחר ביצוע פעולות החירום המתחייבות, יוכלו נהגים בעלי ביטוח רכב צד ג' או מקיף, הכולל כיסוי שירותי דרך וגרירה, ליצור  קשר טלפוני או באפליקציה עם חברת הביטוח או ישירות עם ספק שירותי הדרך והגרירה שלהם - ולקבל הנחיות פעולה עד הגעת ניידת השירות או הגרר לשטח.


נהגים שאין להם ביטוח הכולל שירותי דרך ייאלצו לחפש גרר מהשטח ולהזמין אותו בעלות גבוהה יותר. כדאי ליידע במצבכם גם חברים ו/או בני משפחה, כדי להבטיח שיהיה מי שיידע מה מיקומכם ומתי אמור להגיע אליכם רכב שירות או גרר. 

 

תקלות אפשריות והטיפול בהן

רשימת התקלות שעלולה לגרום לרכב שלכם, או לכל רכב אחר, לעצור בצד הדרך, למרבה הצער, אינה קצרה. לנהג והנוסעים אין בדרך כלל ציוד ויידע טכני הנחוצים לפתרון תקלות כאלו, אבל כדאי לנסות כמה פעולות פשוטות עוד בשטח.

ברכבים אוטומטיים, למשל, כדאי לבדוק האם ידית ההילוכים הועברה למצב חניה (Parking). ברכבים עם אימובילייזר יש, במקרים רבים, בעיה עם המפתח כך שכדאי להחזיק תמיד מפתח חלופי ולנסות להשתמש בו. מומלץ לבדוק גם את עוצמת המצבר ואם ניתן למלאו בהתנעה בעזרת בכבלים. 

 

בכל סוגי הרכב, חשוב להיות ערים וקשובים לנורות האזהרה בלוח המחוונים. הנורות הללו נועדו להתריע על בעיות או תקלות ברכב, ומספקות מידע חשוב על מצב הרכב ורמת הבטיחות בו:

 

  • נורת מנוע - מצביעה על בעיה אפשרית במנוע או במערכת הדלק. 

  • נורת חום מנוע - מזהירה מפני התחממות המנוע.

  • נורת לחץ שמן - מזהירה מפני לחץ שמן נמוך. 

  • נורת מצבר או טעינה - מתריעה על בעיה במערכת הטעינה. 

  • נורת ABS - מתריעה על בעיה או תקלה במערכת הבלמים נגד נעילה.

  • נורת כריות אוויר - מתריעה על תקלה במערכת כריות האוויר. 

  • נורת לחץ אוויר בצמיגים - מתריעה על לחץ אוויר נמוך בצמיג אחד או יותר.

 

כל נורות האזהרה בלוח המחוונים ברכב דולקות באור צהוב/כתום או באור אדם, כדי להצביע על חומרת הבעיה שזוהתה. נורה כתומה/צהובה מצביעה על בעיה שעדיין אינה קריטית ומאפשרת המשך נסיעה, תוך מודעות לכך שהבעיה מחייבת בדיקה וטיפול בהקדם. נורה אדומה, לעומת זאת, מצביעה על בעיה חמורה, המחייבת בדיקה וטיפול מיידיים. על פי תקן עולמי אחיד, אם נדלקת נורה אדומה ברכב יש לעצור בצד הדרך ולהזמין שירותי דרך.

 

תקלות רכב אינן עניין שניתן לזלזל בו. כל התעלמות או טיפול חובבני עלולים להוביל להחמרת הבעיה ואף לסיכון בטיחותי. ברוב התקלות כדאי להתקשר לחברת שירותי דרך וגרירה כמו ממסי, בין אם כמנוי קבוע או כלקוח מזדמן, להזמין סיוע ולהמתין לבואו של גורם מקצוע לשטח. תפקידו לקבוע מהי הבעיה, כיצד  לטפל בה והאם נדרשת את גרירת הרכב למוסך.

 

להלן רשימה של תקלות נפוצות שעלולות להדמים רכב בנסיעה – והדרכים לטפל בהן:  

 

תקר בגלגל (פנצ'ר)

פתרון בשטח: החלפת גלגל בצד הדרך. ניתן לביצוע באופן עצמאי אם יש לכם גלגל חלופי תקין וציוד לביצוע ההחלפה וכל זאת ובתנאי שתנאי הדרך בטוחים ומאפשרים את החלפת הגלגל.

פתרון מלא: אם יש יותר מתקר אחד או שקיים חשש לנזק בחישוק, כדאי לחכות לגרר ולהשאיר את העניין לטיפול מקצועי במוסך.

 

בעיית מצבר

פתרון בשטח: ניתן לבצע הטענת מצבר באמצעות חיבור בכבלים למצבר של רכב אחר. 

פתרון מלא: אם המצבר תקול, רכב שירות מטעם חברת שירותי הדרך יוכל להחליפו.

 

מנוע

פתרון בשטח: אם חסרים נוזלי קירור במנוע, ניתן להוסיף אותם. 

פתרון מלא: על פי רוב, בעיות מנוע הינן מורכבות יותר ממחסור בשמן ולכן יש לגרור את הרכב למוסך, לזהות את הבעיה ולטפל בה.   

 

מערכת חשמל

פתרון בשטח: אין. אל תתפתו לנסות לתקן כשל חשמלי בשטח. 

פתרון מלא: גרירה למוסך וטיפול מקצועי. 

 

דלק

פתרון בשטח: אם נורת הדלק מהבהבת, תוכלו לנסוע עוד כמה קילומטרים לתחנת הדלק הקרובה. המרחק משתנה מרכב לרכב, אבל ברוב הרכבים תוכלו לנסוע עד 30 קילומטרים מרגע תחילת ההבהוב. 

פתרון מלא: רכב שירות דרך יכול להגיע אליכם ולתדלק את רכבכם במקום. 

 

בעיות בלמים

פתרון בשטח: אין.

פתרון מלא: גרירה למוסך מורשה וטיפול מקצועי. 

 

בעיות בתיבת ההילוכים

פתרון בשטח: לנסות להעביר את הידית למצב פארקינג (P).  

פתרון מלא: גרירה וטיפול במוסך מורשה. 

 

השורה התחתונה, שירותי הדרך והגרירה של ממסי הינם פתרון מקיף לרכבים תקולים בצד הדרך. חשוב להקפיד על בטיחות הנהג והנוסעים גם בעת המתנה לרכב שירות, שעשויה להימשך 3-5 שעות. בכל מקרה, תקלות, במיוחד כאלו המשביתות רכב, אינן עניין לטיפול עצמי מעבר לכמה בדיקות מהירות שהוזכרו לעיל. הניחו לאנשי המקצוע של ממסי שירותי דרך וגרירה לטפל בהן.

Comments


bottom of page